Šarlatán - recenzia

Autor: Karolína Olšavská | 11.9.2020 o 7:15 | (upravené 15.9.2020 o 18:49) Karma článku: 4,92 | Prečítané:  1443x

Film Šarlatán hovorí o dobe temna, v ktorej, ak niekto vykúkal z radu, nebol pre spoločnosť prijateľný. A hlavná postava bola neprijateľná z troch hlavných príčin: liečila ľudí, hoci nebola lekárom,

bola veriaca a homosexuálne orientovaná.

Každá doba prináša obete a tých, čo sú katmi. Kedysi sa upaľovali čarodejnice z rôznych dôvodov. A katom bola cirkev. Neskôr začala byť doba komunizmu. Nastalo prenasledovanie kňazov, mníšok a tých, čo nesúhlasili s myšlienkou komunizmu. Správanie sa vládnej garnitúry bolo hyenizmom rovnakého zrna, ako to bolo kedysi. Katom sa stala komunistická strana.

***

Keď Ján Mikolášek vyliečil nohu svojej sestre, ktorej hrozila amputácia, nadobudol pocit, že má v sebe istý dar. Pracoval v záhradníctve a poznal veľa rastlín. Svoj dar chcel využiť v prospech ľudí. Zašiel za istou bylinkárkou, aby mu pomohla rozvinúť jeho schopnosti a zaučila ho do tajov liečiteľstva za pomoci byliniek. Zároveň ho naučila diagnostikovať na základe moču pacienta.

Jeho otec mu nechcel dovoliť, aby chodil za bylinkárkou, a tak jeho odchod z domu bol veľmi nepriateľský, plný násilia z oboch strán.

Dej filmu sa odohráva najprv v Mikoláškovej vile, kde ležali aj jeho pacienti a kde prijímal denne stovky ľudí. Neskôr sa presúva do väzenia, pretože bol obvinený, že zavinil smrť aktívnych komunistov  a prelína sa spomienkami do minulosti. Samotné väzenie je temné a všetko, čo sa deje v ňom, je rovnaké.

V myšlienkach sa vracia do doby, kedy začínal liečiť ľudí. Keď prijal pomocníka Františka, divák pochopí jeho orientáciu, pre ktorú si chodil vysýpať kamenie pod kríž s ukrižovaným Kristom a zároveň sa s holými kolenami na nich, chodí k nemu modliť, zrejme pre tento jeho prehrešok.

Okrem toho, že vedel čítať diagnózu  zo vzoriek moču, dokázal z neho určiť aj blížiacu smrť. Ak nechcel povedať človeku o smrti, radšej ho poslal k lekárovi. Na takéto odporúčanie neskôr doplatil, keď istému Nemcovi nechcel liečiť dcéru, lebo videl, že jej nedokáže pomôcť vzhľadom na jej zdravotný stav. Počas vojny  sa s ním stretol a jeho pomsta bola krutá. Napriek tomu, že s ním zaobchádzal horšie ako so zvieraťom, bolo pre neho šťastím preverenie  jeho schopnosti Wehrmachtom a tie boli nepochopiteľné a veľmi obdivuhodné, preto bol prepustený.

Doba komunizmu však bola horšia a neuznávala jeho schopnosti, vysmievala sa z neho pre jeho šarlatánstvo. Vôbec sa neinformovala u ľudí, ktorí boli ním liečení. Pre komunizmus bol takýto človek neprijateľný. A napriek tomu, že liečil ľudí aj z vyšších postov pracujúcich na ministerstve, dokonca aj prezidenta Zápotockého, potreboval ho zničiť. Preto vymysleli na neho vykonštruované smrti komunistov a hoci Mikoláškov advokát zistil nevinu svojho klienta, nedokázal ho obhájiť tak, aby vyšiel nevinný zo súdnej siene. Hroziaci trest smrti Mikoláška, zvráti posledné vyjadrenie jeho blízkeho priateľa, partnera Františka.

Ako divák som vnímala Mikoláška,  ako človeka obetujúceho sa pre ľudí. Všetkých – chudobných, bohatých, rozdiel skutočne nerobil. Jeho láska k ženatému Františkovi bola taká veľká, že keď otehotnela Františkova manželka, neváhal namiešať pre ňu čaj, ktorý mal spôsobiť potrat. Tým sa pre mňa Mikolášek stal rozporuplnou osobnosťou a neskôr aj  František. Mikolášek bol svojrázna osobnosť. Mal rád deti a staršie babky. K nim sa správal s láskou. K ostatným s odstupom a k svojim pacientom, ktorí ho navštívili bol neraz hrubý a používal niekedy urážlivé výroky.

Herci (Ivan Trojan, Josef Trojan a Juraj Loj) zahrali svoje role excelentne. Temnotu filmu rozjasňuje príchod Františka (Juraja Loja) na inzerát pre prácu pomocníka. Režisérka Agnieszka Holland vybrala syna herca Trojana na stvárnenie hlavnej postavy v mladšom veku, a tak podobnosť bola dokonale využitá. Kto by vedel naviazať na všetko, čo bolo potrebné najlepšie, ak nie jeho syn s fyzickou podobou?

Napriek temnote vo filme, odporúčam ho vidieť.

Zaujímavé je aj porovnať si knihu Životní příběh Jana Mikoláška od Martina Šulca a Ivany Šulcovej s filmom. Kniha je plná fotografií a zaujímavých textov z osobného života bylinkára. Nie všetko je presné vo filme, ako sa píše v knihe. V závere filmu som mala pocit, že Mikolášek aj jeho pomocník boli možno odsúdení na smrť. No v knihe je skutočnosť iná.

Šéfa polície vyberie koalícia podľa pravidiel, ktorým sama neverí

Konkurz vypíše minister Mikulec v najbližších dňoch.

Prieskum Focusu: Matovič stráca dôveru aj u vlastných voličov