Kompetencie riaditeliek materských škôl a kompetencie starostov...

Autor: Karolína Olšavská | 5.5.2012 o 12:03 | (upravené 7.5.2012 o 23:14) Karma článku: 9,06 | Prečítané:  2725x

...alebo ešte niečo k pracovnému času učiteliek. Ako bývalá riaditeľka MŠ, rada by som sa vyjadrila týmto článkom ku kompetenciám starostov, pretože si myslím, že nebolo poslancami NR schválené všetko tak, akoby malo. Nie všetko funguje podľa predstáv. Ja som si kedysi myslela, že sa všetko uľahčí, lebo keď príkazy budú prichádzať zdola, bude všetko lepšie pre moju materskú školu. Ale to som si len idealizovala.

V kompetenciách zriaďovateľa je aj určenie pracovného času učiteliek, kde majú zvyšný čas na prípravu realizovať. Ako som spomínala, ja som ho realizovala nielen v MŠ, ale aj doma a najlepšie sa mi pripravovalo po večeroch. Veď príprava nie je len o tom, ako sa pripraviť na zajtrajšie aktivity, ale príprava, je neustále štúdium, ak chceme ísť s dobou, čítanie odborných kníh, odborných časopisov, neustála príprava programov na rôzne akcie, ktoré sa síce točia rok, čo rok dookola, ale nie každá učiteľka by chcela opakovať to isté.

Starostovia a zastupiteľstvá prikazujú zotrvávať na pracovisku celých 8 hodín, alebo 7,5 (to je rôzne). Tvrdím, že tým sa ide nielen proti učiteľkám, ale aj deťom a rodičom. Nie každý človek je rovnaký a rovnako dokáže tvoriť po 5,5 hodinách s deťmi, počas ktorých sa všetky zmysly otupia. Práca potom stráca na kvalite. Takéto rozhodnutie by malo byť len vtedy, ak by okolie, rodičia videli, že materská škola stagnuje, kolektív sa ulieva, netvorí a myslím si, že je to dosť dobre viditeľné. V materskej škole sa jednoducho nič nedeje. Rozhodnutie by malo prísť teda na podnet nespokojných rodičov a nie z podnetu nejakej závisti okolia: Prečo by učiteľky nemali byť na pracovisku plný pracovný čas?

No a ak starosta vloží kompetencie do rúk riaditeľky a teda neberie jej kompetencie, tak by si mala práve ona dozrieť na kolektív a byť zodpovedná za dochádzku svojich zamestnancov, za využitie ostatného pracovného času aj doma, alebo na verejnosti.  Len ona vie zhodnotiť, či sa jej učiteľky venujú ešte niečomu doma. Veď predsa starosta sa naozaj nemôže zaoberať a hodnotiť prácu učiteliek, ak by mal odkontrolovať, či sú plnené činnosti, súvisiace s ostatnou pedagogickou prácou:

- dozor nad deťmi na výletoch, exkurziách, vychádzkach, popoludňajších hrách,

- starostlivosť o kabinety vrátane inventarizácie, učebné pomôcky, hračky,

- starostlivosť o školskú knižnicu, pridelené triedy,

- účasť na poradách,

- vzájomná spolupráca,

- spolupráca s rodičmi, konzultácie,

- účasť na kultúrnych, športových a iných akciách školského zariadenia počas pracovných  dní,

- písanie školskej kroniky,  písanie zápisníc,

- nácvik kultúrnych programov,

- práca koordinátorov rôzneho zamerania,

- príprava exkurzií, výletov, metodických materiálov,

- tvorba projektov,

- ďalšie vzdelávanie pedagogických zamestnancov,

- členstvo v rade školy atď.

Práce prideľované v čase vedľajších prázdnin, resp. iného prerušenia prevádzky:

- zadanie cieľových úloh -  tvorba projektov

- preukázateľné práce: - ďalšie vzdelávanie pedagogických zamestnancov,

-  individuálne štúdium s výstupom,

-  tvorivá práca ( publikovanie článkov,  tvorba učebných pomôcok),

- pedagogické  čítanie, príprava  seminárov, metodických listov, koncepčných

materiálov.

Nudné čítanie však? Avšak až keď sa to prečíta všetko, získa sa predstava, čo robia tie učiteľky ešte okrem toho, že sú s deťmi 5,5 hodiny.

Kedysi som sa učila manažovaniu a tam sa spomínalo, ako sa majú odmeňovať učiteľky, určovali sa kritériá, ale odmeny začali rozdeľovať zastupiteľstvá alebo starostovia. Oni jednoducho ukradli riaditeľke kompetencie a nemali ani potuchy o spomínaných kritériách. Tak sa robí na mnohých materských školách a obciach. Dokonca na istej materskej škole riaditeľka nesmie vedieť akú výplatu dostali jej učiteľky, nesmie vidieť ich výplatnú pásku a ani odmeny, ktoré dostali jej zamestnanci. Keď som sa dozvedela o takomto prístupe, pomyslela som si, že starostovia by mali byť vyškolení do funkcií a mali by ovládať široké spektrum zákonov, ináč sa pohybujú mimo zákona a popritom majú celkom slušný plat za to.

A tak by som bola celkom rada, keby sa viac ozývali takéto riaditeľky, keby vedeli trošku viac za svoj kolektív bojovať s tými, čo sú nekompetentne kompetentní. Potešila by som sa, keby  riaditeľky, ktoré prechádzajú školeniami vedúcich zamestnancov, kde sa naučia veľa užitočných vecí, mohli takmer všetky svoje teoretické skúsenosti využiť aj v praxi. Ináč by tieto školenia strácali úplne význam (a takmer všetky preto, lebo priznávam, že sme sa tam naučili aj veľa zbytočností, ktoré som v živote nevyužila).

Vytvorená písomná práca (vyzerajúca pomaly ako diplomovka), strávený čas na školeniach a všetky vyhodené peniaze na ne, by nemali potom žiadny zmysel.

Riaditeľka by mala byť pre svoju materskú školu dobrým manažérom, ale ako ním môže byť, keď netuší, aký rozpočet prichádza na materskú školu, keď nedostáva žiadne informácie zo strany svojho zamestnávateľa? (tak sa nedeje všade).

Ja som bola otravná. Pretože nefungovala rada školy tak, akoby mala fungovať (v jednotriednej MŠ je fungovanie rady školy len formalita),  vyžiadala som si vždy od úradníčky všetky potrebné podklady a vyvesila som informácie na nástenku a k tomu som pridávala pravidelne 2 x do roka aj všetky výdavky z pokladničnej knihy (v jednotriednej MŠ sa nenakupuje toho až tak veľa), hoci bola kontrolovaná úradníčkou z obce. Rodičia mali  možnosť vidieť do detailu, moje hospodárenie, kde a na čo odchádzajú ich peniaze. Možno si poviete načo to slúžilo, ale ja som mala istotu, že rodičia vidia do všetkého, ak majú záujem a zároveň som si budovala dôveru.

Stať sa riaditeľkou bez kompetencií a byť zodpovednou so zviazanými rukami za kolektív a chod celej materskej školy je hazardovanie, pretože sa môže stať, že kolektív veľmi rýchlo vyhorí a rodičia s takou materskou školou nemusia byť spokojní.

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Odhalila kauzu slovenského predsedníctva. Odkiaľ prišla Zuzana Hlávková?

Gymnázium, ktoré navštevovala momentálne najznámejšia slovenská whistleblowerka, jej plánuje vyjadriť verejnú podporu.

DOMOV

Voliči chcú odchod Kaliňáka a Fica z Bonaparte. Smer bude padať ďalej

V Prešove bude Smer v najhoršej kondícii.


Už ste čítali?