Niečo o pracovnom čase učiteliek materských škôl

Autor: Karolína Olšavská | 13.4.2012 o 23:13 | (upravené 15.5.2014 o 22:39) Karma článku: 12,57 | Prečítané:  20127x

Napriek tomu, že som zmenila svoje povolanie z učiteľky MŠ na opatrovateľku seniorov, bývam často mysľou aj pri deťoch. Občas si prezriem stránky materských škôl a vidím za nimi čas, ktorý strávia učiteľky, aby zorganizovali všetky zverejnené akcie. Kochám sa nimi, lebo mi pripomínajú detský úsmev, žiariace oči, hrdosť rodičov...  Ale zaspomínam si aj na časy, kedy sme prešli pod obec. Bola som do istej miery s tým spokojná, lebo ako nadriadená som nemusela potom behať do mesta s rôznymi dokumentmi, ako to bývalo isté obdobie. Avšak, ak preberie človek neznalý práce materskej školy zodpovednosť, napriek tomu, že je starosta a váš zamestnávateľ, môže sa stať, že nebude  rozumieť vašej práci ani potrebám nikdy. Neprešiel praxou a tak nemôže nikdy vedieť, čo taká práca obnáša.

Ten môj nevedel pochopiť, prečo by som sa mala, či musela pripravovať na aktivity. Najradšej by bol, keby som sa postavila pred deti a hneď začala. On netušil, že my máme plný sklad pomôcok, ktorý bolo treba upratať minimálne 2x do roka, aby sme mali prehľad, čo tam máme, aby tam bolo čisto a aby sme využívali drahé pomôcky, prípadne aj nami vyrobené.

A raz mi aj povedal: -Načo by si sa ty pripravovala, veď ty to už musíš mať po tej tvojej praxi v malíčku!

Potom mu vŕtalo v hlave, prečo časť vecí si robím doma po pracovnom čase. Keď som mu povedala, že kvalitnejšie sa pripravím večer doma ako v materskej škole, pretože po 5 hodinách práce ja osobne potrebujem oddych, ináč nikdy nevymyslím pre deti to, čo ma napadá večer, povedal mi, že mi neverí, že sa doma pripravujem a ak sa pripravujem, čo má on povedať, keď pracuje 8 hodín v kuse a potom ešte stále niekto zavolá hocikedy. Nuž ja verím aj starostovi, že to nemá ľahké a skutočne som mu nezávidela, ale zase jeho plat bol adekvátnejší ako môj.

Veľa starostov a možno aj veľa zastupiteľstiev sa baví o tom, že učiteľky si nevyužívajú svoj čas, že majú byť na pracovisku celých 7,5 hodín (z toho s deťmi 5, 5 hodiny), ale skúste byť v hlučnom prostredí celých 5 hodín, aktívne pracovať, všímať si všetko to, čo máte naplánované, či sa to plní, hodnotiť, prijímať deti, rodičov, komunikovať s nimi, vedieť reagovať spontánne na všetko, čo sa okolo deje, usmievať sa, do toho utišovať dieťa, prípadne viac detí s plačom, striehnuť na každý pohyb detí, aby sa nič nestalo a vidieť aj očami dozadu. Ja tvrdím, že učiteľka je po 5,5 hodinách maximálne „vyžmýkaná" a keď sa začne pripravovať  aj po nejakej 30 minútovej prestávke na zajtrajšok, nebude to ono. A môže sa stať, že čoskoro „vyhorí".

Ja som svoju prácu nieže mala rada, ale doslova som ju milovala a keď som odišla domov, po oddychu už pri práci v záhradke, či pri vychádzke ma napadali veci, čo urobím pre ďalší deň. Večer som sadala k výrobe nejakých pomôcok, pracovných listov pre deti, hľadala som pre ne obrázky na internete potrebné na zamestnanie a potom som si na druhý deň chodievala všetko pripravené tlačiť na obecný úrad, ktorý sme mali v tej istej budove na tom istom poschodí oproti. To bolo naozaj na nezaplatenie (teraz už je každá materská škola vybavená potrebnou technikou v rámci projektu pre školy). V mojej knižnici doma som mala veľa kníh, z ktorých som si  pripravovala básne i piesne pre programy, nuž v tichu večera sa mi oveľa lepšie pracovalo, ako v materskej škole „po šichte".

Moja učiteľka mala za úlohu sa pripravovať tiež a to som si vedela ľahko overiť, lebo obyčajne vypracovávala určité úlohy týkajúce sa našej práce. Raz to bol program, inokedy charakteristiky detí, diagnostikovanie, mesačné plány...

Môj starosta sa síce zamýšľal nad naším pracovným časom, ale ja som sa nikdy nedala stiahnuť do jeho myslenia, pretože už by som nedokázala pracovať dobre. Teda som zvyšok činností robila vždy doma. Tvrdo som si za tým stála a pracovný čas učiteľky  som vysvetlila aj na zastupiteľstve, ostatným poslancom.

Za vedenie jednotriednej materskej školy som dostávala tú najmenšiu taxu vyrátanú podľa zákona. Bolo to určité percento z môjho platu (500 Sk), teda to najmenšie aké bolo možné, ale rozpätie bolo oveľa väčšie. Napriek tomu som musela vyrobiť, popísať toľko dokumentácie, koľko riaditeľka na viactriednej materskej škole, ktorá mala na pomoc - zástupkyňu v jej písomnostiach. Ak som ostala na maródke, nedostala som žiadny riaditeľský príplatok, ale zastupujúca učiteľka nikdy nebola schopná dotiahnuť všetko tak, ako to bolo potrebné. Ona za to nemala zaplatené, ak som nemaródovala viac ako mesiac a ja som zas síce prišla o príplatok, ale som si všetko musela dokončiť sama. Viesť materskú školu za plat o 500 Sk väčší, ako kolegyňa, nie je bohviečo, napriek láske k deťom i k práci.

A prečo o tom píšem? Chcem si uľaviť? Nie, vôbec som to nemala v úmysle.

Píšem preto, lebo stále mám pocit, že veľa učiteliek je na tom tak, že musia plniť príkazy tých, čo ich práci absolútne nerozumejú a sú možno aj teraz v podobnej situácii ako ja kedysi...

Ja by som navrhovala kompetentným, skúsiť si jeden týždeň byť aktívnym učiteľom materskej školy, aby sa mohli stať kompetentní. :-) A k tomu by mali ovládať dosť podrobne všetky zákony týkajúce sa školstva. Za jedno funkčné obdobie to nedokážu zvládnuť pri ich kompetenciách, ktoré im boli uložené štátom, ak sa nevzdelávali vo všetkých oblastiach a viesť ešte popri vzdelávaní obec.

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Odhalila kauzu slovenského predsedníctva. Odkiaľ prišla Zuzana Hlávková?

Gymnázium, ktoré navštevovala momentálne najznámejšia slovenská whistleblowerka, jej plánuje vyjadriť verejnú podporu.

DOMOV

Voliči chcú odchod Kaliňáka a Fica z Bonaparte. Smer bude padať ďalej

V Prešove bude Smer v najhoršej kondícii.


Už ste čítali?